North American P-51D "Mustang", Góraszka  2005

 

Samolot P-51D-25NA oznaczony  B6-S , serial 44-73877, 8AF/357 FG
   "Old Crow" - tak nazywał swoje "Mustangi" Clarence E. "Bud" Anderson.
Pilot ten przeszedł szkolenie lotnicze USAAC w 1942 roku. Później w składzie 363. dywizjonu w 1943 roku  został przeniesiony do Anglii do 8AF wyposażonej wtedy w P-51B "Mustang". Anderson słynął z agresywnego latania, odbył dwie tury bojowe w czasie których uzyskał tytuł potrójnego asa, zaś mając 23 lata otrzymał stopień majora. Zaliczono mu 16 i 1/4 zestrzeleń. Wykonał 116 misji bojowych w łącznym czasie 380 godzin. Podobno żaden z jego Mustangów "Old Crow" nigdy nie został uszkodzony w powietrzu...

 

P-51D-25NA "Mustang" serial 44-73877 obecnie bazuje na lotnisku Olso w Norwegii.
W swej historii samolot ten, po demobilizacji miał kilku prywatnych właścicieli i był używany w kilku krajach. Rejestrację cywilną N167F uzyskał w 1968 roku będąc w posiadaniu Paula Finefrocka. W 1980 roku został odkupiony przez Andersa Saether'a i odrestaurowany przez Vintage Aircraft of  Ft. Collins. Prace trwały 5 lat i zostały zakończone w 1985 roku. Samolot jeszcze w srebrnej barwie oznaczono B6-S "Old Crow" zaś pierwszy lot po rekonstrukcji wykonał Anders Saether. W 1999 roku samolot  przemalowano w barwy "Detroit Miss" i oznaczono E2-D zaś w 2001 roku samolot uzyskał dzisiejszy wygląd, malowanie Olive Drab i powrócono do dawnego oznaczenia B6-S "Old Crow".

(c) Copyright Jaroslaw Sobocinski 2005