Marcel Dassault MD 450 "Barougan"
Model : Valom 1:72, bez dodatkowych elementów z blaszek i żywic, wyk.2018/2019 rok

Marcel Dassault MD 450 „Barougan” to odmiana seryjnego „Ouragana”, wyposażona we wzmocnione podwozie główne ze zdwojonymi niskociśnieniowymi oponami oraz spadochron hamujący. Modyfikacja ta (podobna do polskiego pomysłu Lima-5M) miała umożliwić operowanie z lotnisk gruntowych w Algierii. Pierwszy samolot, nr burtowy 140, zmodyfikowano 24 lutego 1954 roku w Melun-Villaroche. Pierwszy start z trawiastego lotniska wykonał on 22 marca 1954 roku zaś pierwsze lądowanie 25 marca.

„Barougan” nr 336 był drugim przebudowanym egzemplarzem. Przechodził intensywne testy i loty od 23 października 1954 roku, zarówno we Francji jak i w Algierii.

W sumie zbudowano jedynie cztery egzemplarze „Barougana”, były to samoloty o numerach burtowych : 140, 336, 223 i 225. Dwa ostanie mają bardzo krótką historię testów, przebudowano je bowiem na początku 1957 roku zaś już pod koniec 1958 przywrócono je do postaci standardowych „Ouraganów”.
Po przeprowadzeniu pomyślnych testów cały program zamknięto na początku 1959 roku.

„Barougan” nr 336 był egzemplarzem, który w ciągu czterech lat przeszedł najwięcej testów i wymagających prób, w czasie których potwierdzono za pomocą stosunkowo prostej modyfikacji możliwość operowania „Ouraganów” z lotnisk gruntowych, na których start wymagał około 570-770 metrów zaś do lądowania wystarczyło 250-350 metrów.

 

***

Dassault Mirage F.1CG  "Talos"
Model : ESCI. 1:72, bez blaszek i żywic, wyk.2016 rok
Kalkomanie oraz ruchoma część oszklenia kabiny - z modelu Special Hobby

 

***

MiG-27D, "19", 296 APIB, Grossenhain Air Base

MiG-27D, 1:72 zbudowany na bazie głębokiej modyfikacji modelu Academy (stara wypraska, aktualnie ciągle dostępna w sprzedaży)
Model bez elementów fototrawionych, żywiczny fotel pilota, gruntownie przebudowany i poprawiony, linie podziału technologicznego wykonane ręcznie. Początek prac w 2012 roku, dokończony w marcu/kwietniu 2015

 

 ***

Lockheed  F-80C "Shooting Star" "The Spirit of Hobo"/FT-591
80th FBS/8 FBW, USAF - Baza Suwon, Korea 1952 rok
AIRFIX  1:72 wykonany w 1997 roku bez blach i żywic. Linie podziału technologicznego poprawione ręcznie na wklęsłe. Wnętrze kabiny i fotel - przerobione.

 

 ***

North American F-86 F-30 “Sabre” – "MiG, Mad, Marine"
Model "Heller", 1/72, wykonany w 1996 roku Poprawiony i uzupełniony. Linie wgłębne, wyposażenie wykonane ręcznie, bez blach i żywic

 

 ***

Lockheed Martin (G. D.) F-16B-Block1-CF
Samolot w próbnym kamuflażu "Wrap Around" testowanym dla misji szturmowych w 1981 i 1982 roku.
Model ESCI, 1/72 poprawiony i uzupełniony. Elementy radaru, wyposażenia, wnętrze kabiny, fotele katapultowe, hamulce aerodynamiczne, dysza wylotowa, działko, wykonane ręcznie bez użycia blach i żywic. Wyk. 1996 rok.

 

 ***

Suchoj Su-17M4, nr burtowy "40"
3 eskadra, 20 Gwardyjskiego Pułku Mysliwsko-Bombowego, 16 Armia Lotnicza ZSRS, Baza Gross-Dolln Niemcy, 1992 rok.
Model firmy "Pantera", 1:72 wykonany w 1994 roku, bez blach i żywic, mocno poprawiony i uzupełniony.

 

 ***

WSK PZL Mielec TS-11 "Iskra" 200 BR (pojedynczy prototyp) 
- model stoi na stateczniku pocisku rakietowego R-3S
Model : Mastercraft 1:72 , zbudowany w 1995 roku, bez blach i żywic, wszelkie elementy wyposażenia kabiny, awioniki, silnika oraz wytłoczenie oszklenia kabiny zostały wykonane od podstaw.

 

 ***

McDonnell Douglas F-101B-95-MC "Voodoo"
60th Fighter Interceptor Squadron, Hansonfield AFB, Massachusetts, Model: Revell 1:72 wykonany w 1993 roku

 ***

Lockheed A-12 z bezzałogowym pojazdem zwiadowczym M-12 "Drone"
Model "Italeri", 1/72 wykonany w 2000 roku , bez blach i żywic. Model mocno przekonstruowany, wgłębne linie i wyposażenie wnętrza wykonane ręcznie. Ponieważ samolot A-12 pochodzi nie od SR-71 a jest modyfikacją jednomiejscowego A-11 ma całkiem inny przód kadłuba, o prostych (a nie łukowych jak w SR-71) krawędziach oraz krótką końcówkę kadłuba ( w SR-71 - długa ). Druga kabina dodana dla operatora pojazdu zwiadowczego dalekiej penetracji D-21 "Drone". W zasadzie jest to pierwszy dwumiejscowy samolot z serii rozpoznawczych A-11/SR-71.

 

 ***

Mikoyan Gurevich MiG-21MF (62sqn Polish AF, Poznań-Krzesiny AFB)
 Model KP, 1/72 poprawiony. Wykonany w 1991 roku. Pod skrzydłami kierowane pociski rakietowe R-3S – naprowadzany na podczerwień oraz bliżej kadłuba R-3R – z głowicą naprowadzaną radiolokacyjnie. Później uzbrojenie zmieniłem wstawiając zamiast R-3R rakietę RS-2US

 

 ***

Mil Mi-24W (56sqn Polish AF , Inowroclaw AFB)
Model "Italeri", 1/72 poprawiony i uzupełniony, wyposażenie wykonane ręcznie bez blach i żywic, godło 56 PŚB malowane ręcznie, wyk. 1994 rok

 

 

(c) Copyright Jarosław Sobociński 2008-2019