Zakończenie ćwiczeń "White Eagle 2005" - Poznań Krzesiny - 12 czerwca 2005

 

Samolot F-16D Block 30 zarejestrowany po numerem 86-0049. Samolot zakupiono w roku finansowym 1986, w ramach serii 12 samolotów.
149. Skrzydło Myśliwskie, Lackland, Texas Air National Guard, kod "SA".
Jednostka wcześniej użytkowała kolejno samoloty F-84F, F-100D i F-4C. Od 1986 roku przezbrojona na F16A/B Block 15, w 1996 roku na F-16C/D Block 25. Samoloty F-16C/D Block 30 użytkuje od 2005 roku. 182. Dywizjon tej jednostki "Lone Star Gunfighters" ma przeznaczenie myśliwskie, natomiast pozostała cześć jednostki spełnia zadania szkolne i treningowe

 

Samolot F-16C Block 30 zarejestrowany pod numerem 87-0320 i zakupiony w roku finansowym 1987. Przekazany do eksploatacji w ramach pojedynczego zakupu. Egzemplarz w oznakowaniu dowódcy 183. Fighter Wing.

Zbliżenie na statecznik samolotu F-16C Block 30 ( AF87-320 ). Oznakowanie dowódcy skrzydła. Pod znakiem rozpoznawczym USA widoczna metryczka malarska z datą, miejscem malowania i parametrami oraz standardami farby.

Zbliżenie na wlot powietrza tzw. "Big Mouth" czyli MCID charakterystyczny dla samolotów F-16 wyposażonych w silnik F-110-GE-129 i późniejsze. Na prawej stronie wlotu podwieszony zasobnik AN/AAQ-28 "Littening" opracowany w Izraelu i produkowany w USA na podstawie licencji. Polska na wyposażenie swoich F-16 wybrała nowszą odmianę oznaczoną AN/AAQ-33 "Panthera".

F-16C Block 30 zarejestrowany pod numerem 87-0236, zaś samolot zakupiono w roku finansowym 1987 w ramach partii 50 egzemplarzy.
183. Skrzydło Myśliwskie, Springfield, Illinois Air National Guard, kod "SI"
Jego historia sięga 1948 roku. Eksploatowano wtedy F-84F, później F-4C i F-4D. W 1989 roku przezbrojony na F-16A/B Block15 zaś w 1994 roku na F-16C/D Block 30 na których lata do dziś.

Na zdjęciu  F-16C Block 30 AF 87 - 0244 , wyprodukowany w 1987 roku w ramach zamówienia serii 50 egzemplarzy samolotów.
170. Dywizjon 183 skrzydła spełnia zadania myśliwskie i myśliwsko-bombowe.

Samoloty F-16C/D Block 30 ze 149. Skrzydła Myśliwskiego ( SA ) i 183. Skrzydła Myśliwskiego ( SI ) na stojance krzesińskiego lotniska. Na pierwszym planie egzemplarz. 86-0363 wyprodukowany w ramach serii 72 samolotów i zakupiony przez USAF w roku finansowym 1986.

Samolot F-16D Block 30 ze 183.FW. Zarejestrowany z numerem 87-0390. Jest to ostatni egzemplarz z serii 9-ciu tego typu samolotów zakupionych w roku finansowym 1987. Ogółem dla USAF wyprodukowano 359 egzemplarzy F-16C Block 30 oraz 48 egzemplarzy F-16D Block 30.

 

Copyright (c) Jarosław Sobociński 2007