Moje spotkanie z polskimi F-16 - Poznań Krzesiny - 9 listopada 2006

F-16C „Jastrząb” Block 52 Advanced, nr 4042, nr produkcyjny JC-03
Ostatni z pierwszych czterech „Jastrzębi”, które 08.11.2006 i 09.11.2006 wylądowały na Krzesinach. Samolot przenosi trzy zbiorniki podwieszane. Na zewnętrznych belkach podwieszono zasobniki na osobiste rzeczy pilota. Ciekawostką jest fakt, iż prawy zasobnik podwieszono tyłem do przodu!!!

F-16C „Jastrząb” Block 52 Advanced, nr 4043, nr prod. JC-04
Samolot przygotowany do uroczystości nadania nazwy “Jastrząb”. Ten sam egzemplarz (4043) był wykorzystany w czasie prezentacji i uroczystości oficjalnego przekazania F-16 stronie polskiej w Forth Worth w USA. 

Ceremonii uroczystego odsłonięcia statecznika i nadania nazwy „Jastrząb” wbrew pozorom wcale nie dokonała matka chrzestna, Pani Maria Kaczyńska, lecz wyręczył ją… wiatr! Pani prezydentowa przecięła jedynie wstęgę w barwach narodowych trzymaną przez dwóch oficerów PSP . Jednak ten moment nie był dostępny dla fotoreporterów z racji szczelnego zasłonięcia Pierwszej Damy w tym uroczystym momencie przez osobistych ochroniarzy i kamerzystów z sieci telewizyjnych, którym zresztą jest wszystko jedno czy filmują Pierwszą Damę czy stary traktor na polu… 

F-16C „Jastrząb” Block 52 Advanced, nr 4043, nr prod. JC-04
Samolot w kilka chwil po odsłonięciu statecznika i oficjalnym nadaniu nazwy „Jastrząb”. Nazwa ta ma z pewnością rodowód w 1939 roku, gdy do służby nie zdążył wejść myśliwiec o tej nazwie. Jednak nazwa „Jastrząb” ma także inny polsko-amerykański związek z II wojną światową… W 1942 roku kmdr Bolesław Romanowski wraz z ekipą przypłynął do USA, gdzie przejął dla Polskiej Marynarki Wojennej okręt podwodny S-25, dumnie nazwany ”Jastrząb”. Okręt pamiętał jeszcze czasy I wojny światowej, a marynarze na nim pływający pisali zgryźliwe wierszyki i śpiewali o nim uszczypliwe piosenki… Jednak mimo wszystko przyjęta dla polskich F-16 nazwa wydaje się być bardzo trafna i chwytliwa !

F-16D „Jastrząb” Block 52 Advanced, nr 4077, nr prod. JD-02
Ten egzemplarz F-16 przyprowadził do kraju płk pil. Rościsław Stepaniuk, pierwszy polski pilot wyszkolony na tym typie samolotu i przyszły pierwszy dowódca krzesińskiej eskadry „Jastrzębi”.

F-16C „Jastrząb” Block 52 Advanced, nr 4042, nr prod. JC-03

Jak widać, mimo wcześniejszych analiz prasowych, polskie F-16 nie posiadają szerokokątnego wskaźnika HUD jak w Block 40. Zastosowany Hazeltine „WAC” ma gorsze parametry od urządzeń zastosowanych w F-15E, JAS-39 „Gripen” czy Mirage 2000 Mk5. Jednak nie jest to wcale wada! Ponieważ do zadań naprowadzania uzbrojenia będzie służył celownik hełmowy JHMCS ( którego czujnik jest widoczny wewnątrz i zamocowany na lewej stronie owiewki, na wysokości głowy pilota), szerokokątny HUD okazał się być zbędny! A nawet najlepszy (i najdroższy) HUD ma mizerne parametry obserwacji kątowej w porównaniu do wskaźnika hełmowego! Prawdopodobnie wraz z rozwojem wskaźników hełmowych wyświetlacze HUD w ogóle znikną z użytku, więc i z kabin samolotów…

Polskie F-16C Block 52 Advanced mają nieco inne ukompletowanie wyposażenia niż ich greckie odpowiedniki. Prawdopodobnie nakładane zbiorniki konforemne CFT ( czyli dopasowane do kształtu kadłuba ) nie zostały zakupione dla wszystkich egzemplarzy polskich F-16. Oczywiście są one demontowalne, ale każda para przypisana jest wyłącznie do danego egzemplarza samolotu. 
Analizując wyposażenie polskich F-16 można dojść do przekonania, iż każda z trzech eskadr mimo pełnej wielozadaniowości samolotów będzie specjalizowała sie w innych zadaniach. I tak prawdopodobnie: 
- 3 elt Krzesiny - głównie zadania obrony powietrznej kraju i wywalczania przewagi w powietrzu (samoloty bez zbiorników konforemnych, aby uzyskać jak najlepsze parametry dynamiczne i manewrowe ), 
- 6 elt Krzesiny - zadania związane ze zwalczaniem celów naziemnych (samoloty  wyposażone w zasobniki AN/AAQ-33 "Pantera" oraz zbiorniki konforemne), 
- 10 elt Łask - zadania rozpoznawcze i zwalczania celów naziemnych - zasobniki rozpoznawcze Goodrich DB-110 (firma Goodrich była producentem wyposażenia rozpoznawczego m.in. dla samolotów Lockheed U-2 i TR-1), zasobniki celownicze "Pantera", zbiorniki konforemne.

Chmury nad „Jastrzębiem”… w kwadrans po uroczystości.

 

Copyright (c) Jarosław Sobociński 2006