Consolidated PBY-5A "Catalina"

“Catalina” no. 44-33915  to ex kanadyjski  samolot, który  wyprodukowano w zakładach Canadian Vickrs w Cartierville, Quebec. Egzemplarz ten w wytwórni oznaczono CV-283  zaś w Royal Canadian Air Force otrzymał numer 11005 . „Canso A” - bo taką nazwę nosiły kanadyjskie „Cataliny” był odpowiednikiem amerykańskiej odmiany PBY-5A...

 

Egzemplarz 11005 rozpoczął służbę 27 października 1943 roku w 9 Dywizjonie Bombowo-Rozpoznawczym stacjonującym  w Bella-Bella w Kolumbii Brytyjskiej, pomiędzy Vancouver a Prince Rupert. Podstawowym zadaniem dywizjonu było wykonywanie dziennych i nocnych patroli w poszukiwaniu okrętów podwodnych.

W połowie 1944 roku samolot przeniesiono do Alliford Bay na wyspie Queen Charlotte ( także Kolumbia Brytyjska ), gdzie wcielono go do 7. (BR) Squadron, w którym był użytkowany do 25 lipca 1945 roku

Po zakończeniu działań wojennych samolot przebazowano do warsztatów  w  Moose Jaw, gdzie oczekiwał do 1948 roku na remont, w czasie którego przebudowany został na odmianę transportową oznaczoną „Canso 2F”. Po przebudowie 11005 latał w 413 Survey ( Transport ) Squadron pod  Rockcliffe w prowincji Ontario oraz w  121 CU/CR Flight / 413 ( Tuscer ) Squadron. Służbę w wojsku zakończył 25 maja 1961 roku. W składzie 121 Serch and Rescue  Flight na wyspie Sea Island , Vancouver , nosząc numer QT-005.

Po zakończeniu służby w wojsku, samolot nie miał odpoczywać, czekała go bardzo długa cywilna kariera, w wielu zastosowaniach, które trudno opisać w zwięzłej formie. Egzemplarz 11005 otrzymał rejestrację cywilną CF-NJF, później bazował we  Francji ( w Marsylii ) jako F-ZBAY  a następnie F-ZBBD. Po powrocie do Kanady zmieniono oznaczenie z dawnego CF-NJF na C-FNJF.

Po wprowadzeniu do użytku nowych samolotów Canadair CL-215, łodzie latające „Canso” wystawiono na sprzedaż a wśród nich także i egzemplarz 11005/C-FNJF. W rękach prywatnych początkowo użytkowany był do lotów pasażerskich, później także transportowych.

1.marca 2004 roku samolot wyruszył z Nanaimo, aby wykonać długi lot najpierw po Ameryce Północnej, poprzez wiele prowincji i stanów a następnie przez Atlantyk do Europy. Do Shannon w Irlandii przybył 30 marca, witany przez prasę, radio i telewizję. C-FNJF z Shannon  przebazowano do Duxford, gdzie brał udział w wielu pokazach lotniczych w 2004 roku. Po sezonie pokazowym, 19. listopada 2004 samolot przerejestrowano na G-PBYA.

 Samolot latał dotychczas w barwie żółtej z zielonymi i czerwonymi elementami. Jednak przed rozpoczęciem sezonu 2005 ex kanadyjski 11005 przemalowano w barwy amerykańskiego egzemplarza PBY-5A „Catalina” z 8AF / 5 Emergency Rescue Squadron  z  Halesworth, Suffolk jako samolot z numerem USAF 44-33915  i  pomalowano w całości na biało ( glossy ).

(c) Copyright Jaroslaw Sobocinski 2008